fbpx

Ongezonde voeding compenseren met sporten. Doen of niet doen?

En nu is het tijd voor pizza...

Dat schreef ik toen ik 12 km had hardgelopen bij mijn Strava post en wat smaakte die pizza goed na zo’n run. Niet echt erg nagedacht over mijn post totdat een vriendin opmerkte: “Je kan hiermee een verkeerd beeld afgeven“. Namelijk het beeld dat je alleen een pizza kan eten als je dit compenseert met sporten, oftewel calorieën verbranden. Dat zette me aan het denken: ongezonde voeding compenseren door te sporten. Een goeie strategie of beter niet doen?

strava run
De "en-nu-wil-ik-pizza" run

Bewegen is goed voor je

Laat ik beginnen bij het begin met een open deur inslaan: bewegen is goed voor je. Het liefste door elke dag in beweging komen wat in de vorm kan zijn van bijvoorbeeld wandelen of fietsen. Zelf doe ik vaak een wandelingetje van 2 x 15 minuten op een dag of ik wandel in de namiddag een wat groter stuk. Daarnaast is het goed om minimaal 150 minuten per week (verspreid) matige tot intensieve inspanning waarbij je dus kan denken aan hardlopen.

Compenseren ongezonde voeding na het sporten pizza

Hoe zit dat nou met voeding en sporten?

Het is afhankelijk van je doelen, duur en intensiteit, maar als je sport heeft je lichaam voor, tijdens en na de inspanning energie nodig in de vorm van voeding. Voor en tijdens is niet altijd nodig als je bijvoorbeeld tot 30-45 minuten gaat sporten. Vanaf 60 minuten intensieve inspanning is dit wel aan te raden. 

Voeding als herstel na de inspanning

In de regel geldt wel voor iedereen dat het goed is om na een inspanning goede voeding binnen te krijgen zodat je lichaam (en dan met name de spieren) kunnen herstellen. Door middel van eiwitrijke voeding zoals bijvoorbeeld een schaaltje kwark of een herstelshake ondersteun je jouw lichaam al voor een goed herstel. Geef jij je lichaam niet de brandstof om te herstellen, dan zou je weleens kunnen merken dat je een dag later wat vermoeider bent. Let wel op: als je een half uur jogt heb je minder nodig qua portie herstelvoeding dan wanneer je 1,5 uur intensief hebt getraind. 

Cottage cheese
Cottage cheese is ook rijk in eiwitten en geschikt na het sporten. Lekker met wat fruit erop.

Ongezonde voeding compenseren

Nu is het bekend dat je met sporten calorieën verbrand. “Ongezonde voeding” zoals pizza, chocolade en chips is vaak hoog in calorieën. Dan kan je denken: oké als ik sport kan ik dus ongezond eten…

Een punt van waarheid dat compenseren, maar een gezonde mindset?

Ondanks dat ik liever niet labels plak op verschillende producten of iets gezond of ongezond is, zit hier een punt in. Je hebt een bepaalde basisbehoefte qua calorieën per dag en als je veel verbrandt kan je die inderdaad aanvullen met eten. Het beste kan je kiezen voor voeding dat bijdraagt aan herstel, maar in principe kan je ook calorieën halen uit snoep, pizza, chocolade en ga maar door. Echter vind ik deze gedachte van enkel “calorieën erin en eruit” niet passen in een gezonde mindset wat ook belangrijk is binnen de Happy Fit Journey Formule. Maar wat is die gezonde mindset dan wel?

Compenseren met pizza

Een gezonde relatie met voeding en sporten

Ik zeg weleens: je komt niet aan van één stukje chocolade en je wordt ook niet slank van één salade. Het is de balans die het maakt dat jij je gezond en fit voelt. Dat gezegd hebbende kan je dus prima een keer een pizza, wat chocolade of chips eten. Óók als je niet hebt gesport. Dit hoef je niet te compenseren. Alles kan met mate en ik vind het juist belangrijk dat je niet jezelf alles ontzegt maar ook kunt genieten van voeding die als “ongezond” wordt bestempeld. Wél is het belangrijk om de balans hierin te vinden. Je wilt niet enkel je lichaam vullen, maar het daadwerkelijk voeden met voldoende koolhydraten, vetten, eiwitten en vitaminen & mineralen.

Zoek naar de juiste balans

Die juiste balans is voor iedereen anders. Elk persoon heeft een andere behoefte. Dat heeft onder andere te maken met hoe actief je bent op een dag en of je bepaalde doelen hebt zoals afvallen of juist spiermassa aankomen. Kan je wel wat hulp gebruiken, stuur me even een berichtje of kijk onder Trainingen en Tools om jouw doelen te bereiken. 

Conclusie compenseren voeding en sporten

Ongezonde voeding compenseren met sporten, wel of niet doen? Ik zeg niet doen op basis van de “calorieën erin en eruit”-mindset. Ga niet sporten omdat je een pizza wilt eten. Sporten is niet een soort straf om vervolgens wat lekkers te kunnen eten. Je kan prima genieten van pizza, chocolade of chipjes als je niet de calorieën eraf hebt gesport van tevoren of achteraf, maar let op: balans. Geniet bewust en doe het af en toe. 

Zorg er daarnaast voor dat je de gewoonte aanleert om na het sporten je lichaam te ondersteunen in het herstel met eiwitrijke voeding. Zo ga jij je fit & gezond voelen!

Werken aan jouw doelen

Met de pijlers Food, Fit & Mind creëer je Jouw Happy Fit Journey. Onder Trainingen & Tools vind je de concrete handvatten voor een liefdevolle relatie met jouw lichaam zodat jij vol vertrouwen in het leven staat en straalt.

Happy Fit Journey 7-daagse

Pin en lees later

Compenseren ongezonde voeding na het sporten pizza
Compenseren met voeding na het sporten hardlopen
Compenseren ongezonde voeding na het sporten pizza
Herstellen na sporten met F1
Nog op zoek naar een fijne herstelshake? Mijn favoriet is de Rebuild Strength. Een hersteldrank met 24gr wei- en caseïneproteïne, vertakte aminozuren (BCAA's) en een mix van koolhydraten