fbpx

Gezond Weekmenu #1

Gezond Weekmenu #1

Soms heb je van die dagen dat je compleet inspiratieloos bent om gezonde maaltijden te bedenken. Vaak is dit het moment dat je naar iets simpels grijpt en meestal is dit niet de meest verstandige keuze: “Zullen we gewoon even wat afhalen of bestellen?”. Met dit gezonde weekmenu ben je vol inspiratie zodat je niet meer in deze situatie komt! 

Maakt gemak blijer?

Het is echt geen drama om af en toe eens wat te bestellen of een ongezondere maaltijd te eten. Het gaat weliswaar om de juiste balans. Daar schreef ik ook al eerder over in deze blog. Maar als je vaker besteld wordt het ook minder speciaal naar mijn mening en ga ik het minder waarderen als er “voor mij wordt gekookt”. Daarnaast merk ik dat het mentaal ook effect op me heeft als ik teveel bestel: het voelt gemakzuchtig en ik wéét dat ik mijn lichaam niet de optimale voeding geef die het nodig heeft. Reden genoeg om dus lekker zelf aan de slag te gaan en met genoeg inspiratie en wat voorbereiding hoeft dit echt niet ingewikkeld te zijn.  

Gezond Weekmenu Week 18 | Happy Fit Journey
Klik om te vergroten

Begin de dag met een gezond ontbijt

Mijn ontbijtjes bestaan uit smoothiebowls. Dit vind ik heerlijk in de lente en zomer en staat dus ook volop op het programma. Ik zorg dat ik voldoende ingrediënten in huis heb om af te wisselen tussen mijn verschillende favorieten. Inspiratie nodig voor gezonde ontbijtsmoothies? Laatst heb ik mijn 5 favoriete ontbijtsmoothies van dit moment gedeeld. Mijn tip: zorg dat je verschillende groenten en fruit in huis hebt: vers en/of ingevroren. In de ochtend gooi je deze in de blender en je hebt binnen mum van tijd een heerlijk gezond ontbijt. 

Gezond Weekmenu Week 18 | Happy Fit Journey
Klik om te vergroten

Snacks tussendoor

Zowel in de ochtend als in de middag neem ik een kleine snack. Dit kan van alles zijn en ik wissel het liefste zoveel mogelijk af. Deze week kies ik voornamelijk voor fruit of groenten met eiwitten en gezonde vetten in de vorm van 100% pindakaas of hummus. 

Mijn geliefde proteïnereepjes staan ook op het programma. Ideaal om tussendoor mee te nemen. Én op de woensdag e zaterdag heb ik een stukje chocolade in de avond ingepland. Ik kies voor een pure chocolade en natuurlijk met mate, dus 1 blokje… oké dat worden 2/3 stukjes en daar ga ik heerlijk van genieten, want ook dat is balans!

Lunch

Voor de lunch heb ik een aantal ideeën wat te maken, maar eerlijk is eerlijk: vaak kijk ik op de dag zelf waar ik zin in heb. Vaak is het een volkoren broodje met iets van een halve avocado, mozzarella en tomaat of volkoren crackers met een gekookt eitje, hummus of pindakaas met plakjes aardbei of banaan. Maar ook een salade of leftovers van de vorige dag van het diner zijn een optie. In ieder geval kan ik weer teruggrijpen op mijn weekmenu als ik écht even niet weet waar ik zin in heb.

Gezond Weekmenu Week 18 | Happy Fit Journey
Klik om te vergroten

Diner

Voor het diner laat ik me eigenlijk altijd inspireren door de aanbiedingen bij de supermarkten. Deze week zijn onder andere de Aziatische wokgroenten in de aanbieding. Dat wordt dus lekker 2x wokken deze week. Wat gaat het worden:

Maandag

Bloemkoolcouscous, zelf gemalen in de keukenmachine en daarna opbakken in de koekenpan, met vega gyrosreepjes, tomaatjes, klein stukje saladekaas, handje zaden (pompoenpitten) en wat gesneden munt. Eventuele leftovers eet ik de dag erop als lunch.

Dinsdag

Wokken met een makkelijke wokgroente zak, vegetarische wokreepjes en volkoren rijst. Lekker aftoppen met wat chilisaus.

Woensdag

Rode volkoren pasta met lekker veel groente en vegarul. Altijd goed!

Donderdag

Tjap Tjoy met zilvervlies rijst of zilvervliesrijst noedels: op de dag zelf beslis ik waar ik zin in heb.

Vrijdag

Burger vrijdag! Een vegetarische champignonburger op een volkorenbroodje, heerlijk! Lekker met tomaat erop en een gebakken uitje. Ik eet er nog wat snackgroente naast voor stukje groentevulling en omdat ik stiekem 1 burger een beetje weinig vind.

Weekend

Zaterdag: We houden het simpel op zaterdag met een volkorenwrap met gewokte groente, een bonenschotel van HAK en wat frisse tomaten + evt. een geprakte avocado. Simpel, maar een prima keuze en oh zo lekker!

Zondag: Restjesdag. We hebben áltijd nog wel het een en ander liggen in de koelkast en in de vriezer. Zondag trek ik de koelkast open en kijk ik wat er nog over is gebleven. Daar maak ik dan een buddha bowl van of ik roerbak alles simpelweg met een soja- of chilisaus. Helemaal prima voor op de zondag.

Hoe ziet jouw weekmenu eruit?

Ik ben super benieuwd wat jij deze week op het weekmenu hebt staan. Laat het me weten op insta: @justine.carolina of stuur me een berichtje. Meer inspiratie nodig? Bekijk eens dit weekmenu mét 14 uitgewerkte recepten.

Werken aan jouw doelen

Met de pijlers Food, Fit & Mind creëer je Jouw Happy Fit Journey. Onder Trainingen & Tools vind je de concrete handvatten voor een liefdevolle relatie met jouw lichaam zodat jij vol vertrouwen in het leven staat en straalt.

Pin en lees later

Gezond Weekmenu Week 18 | Happy Fit Journey
Gezond Weekmenu Week 18 | Happy Fit Journey
Gezond Weekmenu Week 18 | Happy Fit Journey